Housekeeping
Główny urząd statystyczny odnotował w 2018 r. w Polsce dokładnie 2592 hoteli, w tym 136080 pokoi!
Housekeeping, czyli w wolnym tłumaczeniu gospodarowanie – to ważny element każdego obiektu hotelowego, pensjonatu czy motelu. Praca, która powinna odbywać się w sposób najmniej zauważalny, a której brak widoczny jest od razu. Odpowiednio przygotowani pracownicy są w stanie utrzymać jakość obiektu na najwyższym poziomie, co przekłada się na zadowolenie gości, a to z kolei na renomę hotelu.
Klienci coraz częściej zwracają szczególną uwagę na czystość w pokoju i całym obiekcie, dlatego ważne jest, żeby hotel posiadał odpowiednią liczbę wykwalifikowanych pracowników.
Jak zadbać o najwyższą jakość?
Przede wszystkim ważna jest struktura działu HSKP- średnio na 1 panią pokojową, powinno przypadać od 14 do 18 pokoi (w zależności od ich statusu – czy mają być przygotowane „na czysto” czy „przy gościu”). Biorąc pod uwagę takie normy, można przeliczyć, że w nowo otwieranym obiekcie z 100 pokojami powinno pracować około 6 pań pokojowych na zmianie, 10-12 łącznie (nie można zapominać, że praca w hotelu odbywa się przez całą dobę). Pieczę nad paniami pokojowymi powinien sprawować kierownik służby pięter, a przy większych obiektach również inspektor pięter. Podsumowując, nawet w średniej wielkości obiekcie dział utrzymujący porządek składa się z kilkunastu pracowników.
Dane GUS-u wykazują w 2018 r. aż 22 076 454 liczbę gości hotelowych!
I tu dochodzimy do kolejnego pytania – jak podczas jednej zmiany utrzymać czystość hotelu na najwyższym poziomie?
Z pomocą przychodzą rozwiązania technologiczne a wraz z nimi: wózek hotelowy, wózek serwisowy, czy wózek na odpady. W każdym obiekcie znajdują się różne rozwiązania, z których korzysta służba pięter:
- wózek hotelowy – podstawowe narzędzie zespołów HSKP. W zależności od potrzeb i organizacji pracy jest zwykle podzielony na kilka stref:
- pojemniki na brudną pościel i ręczniki
- pojemniki na śmieci
- kuwety na czystą zmianę pościeli i ręczników
- kuwety lub szafki z materiałami higienicznymi do uzupełniania (mydła, szampony, papier toaletowy, inne)
- kuwety lub szafki z wyposażeniem minibaru
- strefa sprzątania (środki czyszczące, akcesoria do czyszczenia, ścierki, mopy, inne)
- wózek serwisowy – wyposażony w wiadra, z miejscem na odkurzacz, mop, ścierki i wszystkie potrzebne środki chemiczne. Takie wózki w głównej mierze służą do sprzątania hotelu i pokoi na sucho bądź mokro.
- wózek na odpady – w którym przewozimy śmieci i odpady. Nowoczesne wózki pozwalają na bieżącą segregację odpadów. Posiadają kilka pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami
Pomysł na organizację pracy służby pięter będzie determinować wybór wózków oraz ich konfigurację. Niemiej jednak konstrukcja wszystkich wózków stosowanych w hotelach podlega pewnym prawidłom:
- Wysoka estetyka i trwałość – wózek przez lata ma potwierdzać poziom jakości jaki hotel ma zamiar utrzymywać
- Budowa zabezpieczająca zarówno wózek jak i pomieszczenia przed uszkodzeniem – zwrotne duże kółka, odbojniki, trwałe materiały
- Możliwość dopasowania elementów wózków do systemu pracy, oczekiwań jakościowych oraz wystroju samego hotelu – personalizacja i branding
W tym zakresie włoska firma Filmop ma spore możliwości oferując kilka linii produktowych dedykowanych hotelom. Różnice pomiędzy nimi będą dotyczyć zastosowanych materiałów (ABS, drewno, stal pokryta powłoką Rilsan) oraz konfiguracji półek, kuwet, wiader, szafek, platform itd.
Wszystkie wózki mogą być wyposażone w szereg funkcji i udogodnień:
- Szafki zamykane na kluczyk
- System kolorowych kuwet
- Miękkie mechanizmy opadania klap
- Elastyczne lub kompozytowe pojemniki na pościel i śmieci z możliwością segregacji
Trzeba pamiętać że poza ergonomią i trwałością, wózek jest wizytówką, która dużo mówi gościom o jakości utrzymania czystości w obiekcie. Wózki hotelowe Filmop na tym polu oferują włoski design, który w połączeniu z jakością wykonania zapewnia odpowiedni efekt.
„Pierwsze wrażenie robi się tylko raz”
Jeśli potrzebujesz pomocy w dobraniu odpowiedniego rozwiązania, skontaktuj się z naszymi specjalistami telefonicznie: 600335566, lub opisz swoje potrzeby w wiadomości e-mail i wyślij ją na adres: bok@agapit.pl